08/06/2026
Goten langs de weg naar Apoera na lange tijd weer opgehaald
Na geruime tijd worden de goten langs de rijweg naar Apoera, ter hoogte van km 1 – beter bekend als Big House – opnieuw opgehaald. Recent is de excavator, die ter beschikking staat van het districtscommissariaat Kabalebo, gestart met deze werkzaamheden.
Het ophalen van de goten was van groot belang, aangezien dit weggedeelte jaarlijks onder water liep tijdens hevige regenval. Dit zorgde niet alleen voor hinder bij ondernemers, maar belemmerde ook jagers en vissers die gebruik maken van deze route om hun bestemming te bereiken.
Door achterstallig onderhoud konden de goten het water, afkomstig uit de zwampen ten oosten van de weg, niet goed afvoeren naar de rivier. In de afgelopen periode steeg het waterpeil zodanig dat het voor auto’s zelfs onmogelijk werd om dit deel van de weg te passeren.
Sinds de aanvang van de werkzaamheden is het water op de weg echter vrijwel volledig weggetrokken. Hierdoor is de doorgang hersteld en kunnen weggebruikers weer ongestoord gebruikmaken van deze belangrijke verbinding.
Het aannemingsbedrijf Baitali heeft daarnaast een waardevolle bijdrage geleverd door de benodigde brandstof voor de inzet van de excavator te doneren, waardoor de werkzaamheden efficiënt konden worden uitgevoerd.