19/04/2018
Frågar mig själv om det är min ökade ovilja att publicera saker på Facebook som hindrat mig från att skriva något på ett tag. Delvis får jag till svar. Mest handlar det dock om allt annat jag pysslar med som tar mig bort från det fokus jag behöver för att sätta mig ner och skriva. Som gör att jag kommer ihåg det först när jag ligger i sängen och behöver sova. På morgonen är jag igång med allt annat igen.
En god vän sa till mig en gång: "jag vet ingen annan som säger att nu har jag prioriterat och bestämt mig för vad jag ska göra och i nästa andetag räknar upp tre saker hon ska satsa på". Det var många år sedan och jag kommer fortfarande ihåg hur snopen jag blev. Va, är det inte så här det funkar? Hur ska man annars hinna med allt man vill göra?
Nej, Annelie det är inte så det funkar. I alla fall inte för mig. Det finns ingen chans i världen att jag ska kunna förverkliga alla idéer och projekt som dyker upp i min tankevärld. Det har många års besvikelser visat mig. I stället måste jag fortsätta att skala av och skala ner. Livet erbjuder och kräver så mycket av sig självt att man inte behöver hitta på fler saker att göra. Jag tillåter numera de flesta påhitt vara just roliga idéer som håller igång min fantasi och kreativitet - och ger mig energi att genomföra det jag faktiskt gör.
Just nu handlar det om att fortsätta mitt utforskande, min quest, för ett enklare, hållbarare och alternativt sätt att leva. Ett liv där jag lönearbetar precis så mycket att jag fortfarande tycker att det är kul att gå till jobbet, men framför allt får tid och möjlighet att göra det som jag tycker är allra mest meningsfullt och utvecklande. Både för mig själv och det samhälle jag lever i.
Har precis haft en hel månad fri från tidsbundet arbete. Jag har tagit hand om hästar och hundar i Frankrike och fick på så sätt en betald semester, hunnit vårrensa rabatterna och tvättat fönstren här hemma, coachat lite och hoppat in vid behov på Salt&Sill. En perfekt månad för en fri agent. I måndags började jag ett nytt långtidsvick på samma avdelning på förskolan som i vintras och det var kul att träffa barnen igen