11/06/2026
Salam lieve lezers!
Voor het restaurant moet er elke week flink gekookt worden en hoe mooi, dachten wij, als we hier meer uit kunnen halen dan alleen het lekkers voor op de kaart. Sinds augustus 2025 is er bij Moos daarom elke dinsdagochtend een Kook & Taal moment, begeleid door Nederlandse vrijwilligers.
Om half tien ’s ochtends starten we met z’n allen aan een grote tafel. Aan de hand van diverse materialen, bijvoorbeeld praatplaten, starten we zo het eerste half uur gezamenlijk. Voor veel deelnemers is en blijft het Nederlands een groot struikelblok, dus taal is verweven in alles wat we doen. De sfeer tijdens Koken & Taal is altijd ontspannen en gemoedelijk. Er wordt veel samen gelachen, maar er is ook alle ruimte voor serieuze gesprekken. We vinden het belangrijk dat Moos tijdens openingstijden maar ook op de momenten daarbuiten een fijne plek is, met aandacht voor gasten, deelnemers én vrijwilligers.
Na deze gezamenlijke start wordt er een aantal uur gekookt en ook daarbij wordt druk geoefend met taal. Nieuwe gerechten worden uitgeprobeerd en opgeschreven. Recepten worden gelezen en stap voor stap doorgenomen en voor iedereen is er tussendoor tijd voor een één op één taalmoment. Alle deelnemers die bij Moos meedoen krijgen een eigen mapje, waarin we aan de hand van een tweemaandelijks thema materialen verzamelen. Hiermee gaan we, zonder schools te worden, constructief met taal aan de slag.
Op dit moment zijn er elke dinsdag vier deelnemers bij Koken & Taal, namelijk Nadwa (Syrisch), Bibi (Afghaans), Ubah en Hayat (beiden Somalisch) en daarnaast twee vrijwilligers: Marja en Joanne. In de nabije toekomst hopen we hier een extra moment aan toe te kunnen gaan voegen. Zodat er niet alleen nog meer gekookt kan worden, maar er ook en vooral ruimte is voor nog zo’n mooi moment in de week.