24/01/2026
๐๐ต๐ถ๐ธ๐ผ๐ฝ๐ถ ๐๐ฎ๐ณ๐ฒ
Chikopi adalah jenama binaan kami berdua, suami isteri. Asalnya ada 2-3 nama cadangan lain tapi ditukar kerana nama Chikopi lebih sedap dibaca dan disokong oleh pendapat GenAI juga.
Takde niat nak bina jenama sendiri pun sebenarnya. Sebenarnya kami nak ambil perniagaan minuman franchise tapi terpaksa batal setelah diketahui selang 1 kedai lokasi kami tu nak buat perniagaan minuman franchise juga, so taknak bertembung.
Kami fikir idea lain p**a.
Bermula dengan idea untuk buat perniagaan kafe dengan konsep makanan Kelantan dan minuman yang trend dengan golongan Gen Z (ikut trendlah senang cakap), lahirlah Chikopi, sebuah kafe berbentuk kopitiam
Kami bincang (sampai gaduh2 juga kadang kala), akhirnya sepakat. Konsep, design, menu, harga, SOP dan sebagainya. Saya jaga part saya dan wife saya jaga part dia, kami selaraskan idea dan perlaksanaan berdasarkan hasil perbincangan.
Jangkaan awal Chikopi akan buka pada Nov 2025 tapi kelewatan pihak kontraktor menyiapkan renovasi, minggu lepas baru dapat mula beroperasi.
18 Jan 2026 akan kami kenang sepanjang hayat kerana itulah tarikh rasmi Chikopi beroperasi, tarikh kami menceburkan diri dalam fnb.
Alhamdulillah, seminggu beroperasi ini, jualan tidaklah hebat sangat tapi tidaklah teruk juga, saya kira kami bersyukur dengan rezeki yang diperolehi.
Sesuai la dengan keadaan semasa dengan kami juga lakukan penambahbaikan dari sehari ke sehari.
Takde buat grand opening atau launching apa2 pun, just blast WA kepada kawan2 dan sedikit group sahaja. Risau jika viral, pelanggan datang ramai, kami p**a yang tak dapat memenuhi jangkaan pelanggan, biarlah Chikopi dikenali secara organik.
Dari segi tenaga kerja, kami ambil 6 orang pekerja tetap dan 2 pekerja sambilan. Daripada 8 orang ini, 3 daripadanya adalah OKU Fizikal (berkerusi roda). Tiga pekerja OKU ini bertanggungjawap menguruskan urusan dapur dan barista.
Siapa kata OKU tak pandai masak dan tak boleh jadi barista? Chikopi jadi saksi.
Kami fikir, ini tanggungjawap sosial dan Alhamdulillah, team kami support antara satu sama lain, sentiasa saling membantu, kami jadikan kerja berpasukan, inklusiviti dan saling menghormati rakan sekerja sebagai antara dasar polisi Chikopi.
Chikopi juga menawarkan peluang kepada vendor luar untuk letakkan produk mereka secara consignment.
Kami berniat nak bantu peniaga lain juga dan yes, salah seorang vendor itu juga adalah pekerja OKU di Chikopi juga. Waktu pagi dia berniaga dan hantar makanan ke Chikopi, malam dia kerja part time di Chikopi.
Di Chikopi juga, sambil menunggu pesanan disiapkan, pelanggan boleh membaca buku. Pelbagai genre buku kami letakkan di Chikopi Mini Library. Dari buku kanak2 sehingga kitab agama, kami bawa buku2 di rak rumah ke Chikopi. Komik Doreamon dan Lawak Kampus pun ada.
Niat asal mewujudkan mini library ini adalah kami nak budayakan sifat membaca. Kami banyak melihat keluarga duduk semeja tetapi masing-masing asyik dengan gajet sendiri. Tiada komunikasi dan tiada percambahan ilmu, mata hanya fokus kepada skrin masing2. Ini yang kami nak ubah.
Daripada bermain game atau melayari media sosial, bagus juga jika membaca walaupun sekadar komik biasa. Chikopi percaya bahawa menbaca jauh lebih baik daripada bermain game.
Ada beberapa idea lain lagi ingin Chikopi laksanakan tapi biarlah dilakukan secara bertahap.
Setakat hari ini, Chikopi masih 5 star di Google Review. Semoga Chikopi teguh mendapat sokongan dan doa kawan2 sekalian.